Świadek

Świadek w swej istocie jest artystycznym pytaniem, czy działanie performatywne może mieć siłę memento.

Akcja nawiązuje bezpośrednio do konceptu scenograficznego spektaklu Teatru ZAR, Armine, Sister. Jej najważniejszy element stanowi instalacja złożona z 16 kolumn ustawionych jako model świątyni ormiańskiej. Jest to jednak dzieło niezależne, choć powstałe na tych samych artystycznych założeniach co przedstawienie Teatru ZAR. Świadek, wpisując się w tematykę poświęconą historii Ormian, jednocześnie ją przekracza – dotyczy problemu zachowywania i niesienia pamięci. 

Po raz pierwszy współpracę z Daisuke Yoshimoto Teatr ZAR podjął w 2003 roku, przygotowując w ramach projektu „Ewangelie dzieciństwa” spektakl Łazarz. Twórcze spotkanie z japońskim tancerzem stanowiło bardzo ważny moment formujący zespół, którego honorowym członkiem stał się wówczas mistrz butō.

Świadek jest istotnym głosem w dyskursie na temat tożsamości aktora/performera, ukazuje mnogość możliwych identyfikacji artysty oraz różnorodność definicji podmiotowości performera. Dodając akcję Daisuke Yoshimoto do programu seminarium praktycznego BodyConstitution, stawiamy pytania, jak świadectwo zmienia i konstytuuje tożsamość aktora, w jaki sposób performer może dawać świadectwo i samego siebie powoływać na świadka wydarzeń, które nie są częścią jego doświadczenia?

Wykonanie: Daisuke Yoshimoto

Koncepcja: Jarosław Fret